Thursday, December 31, 2009

Noapte Buna - Good Night

بسم الله الرحمن الرحيم


Cum se lasa noaptea-n casa
WHEN NIGHT COMES

Somnul vine la copii
SLEEP COMES TO CHILDREN

Sa ne spuna NOAPTE BUNA
TO TELL THEM "GOOD NIGHT"

Sh povesti la jucarii
AND TO TELL STORIES TO THEIR TOYS

In casuta prea micutza
IN THE LITTLE HOUSE

Stau piticii neclintiti
DWARFS STAY STILL

Unde zana ii da mana
WHERE THE FAIRY GIVES HER HAND

Printului sh toti sunt fericiti... x3
TO THE PRINCE AND EVERYBODY'S HAPPY

Iar din ceruri te cununa
AND FROM THE SKY

Luna plina de mister
THE FULL MOON WEDS YOU

Unde stele se aduna
WHERE STARS GATHER

Fara numar sus pe cer
COUNTLESS IN THE SKY

In hainutza-i de vapaie

IN HER TINY COAT

Sh frumoasa ca un vis

BEAUTIFUL LIKE A DREAM

Ne patrunde in odaie

SHE GETS IN OUR ROOM

Chiar de geamul nu mai e deschis... x3

EVEN IF THE WINDOW ISN'T OPEN ANYMORE

Iar dimneatza prinde viata
AND IN THE MORNING SHE COMES TO LIFE

A povestilor e roz

THE PINK LIFE OF FAIRYTALES

Sta in soapta sh ne-asteapta

SHE WAITS QUIETLY

Sa se joace , iar cu noi

TO PLAY WITH US AGAIN

Fiecare jucarie

EVERY TOY

Universul ei intreg

HER WHOLE UNIVERSE

Are suflet sh e vie

HAS A SOUL AND IT'S ALIVE

Numai cei maturi nu ïnteleg... x3

ONLY GROWN-UPS DON'T UNEDRSTAND...


Saturday, December 19, 2009

Salam Maal Hijrah 1431, Salam Perpisahan

بسم الله الرحمن الرحيم


Alhamdulillah, kita semua masih lagi diizinkan Allah untuk bernafas udara di dunia ini. Seperti baru sahaja aku menulis tentang hijrah 1430, kini sudah menjelang 1431. Ibarat sekelip mata yang terpejam dek hembusan angin menyerbu, begitu cepat sekali masa berlalu. Aku masih lagi dalam mod yang kurang ceria kerana kehilangan seorang teman karib minggu lalu. Pemergian yang tiba-tiba di waktu usia masih muda menyentap keceriaan serta keriangan diri sang teman yang sentiasa menyelimuti fikiran amatlah memilukan. Namun, selaku hamba Tuhan, Allah yang Maha Mengetahui, aku redha dengan segala titah perintahNya.

Setiap hambaNya sudah pasti akan kembali jua. Ini adalah peringatan buat kami sahabat beliau di sini. Hanya doa dan sumbangan ukhrawi untuk beliau sebagai tanda kasih sayang terbaik sesama saudara muslim yang mampu dihadiahkan.

Hijrah kali ini mengingatkan aku kepada azam-azam lalu yang berjaya mahupun gagal digapai. Alhamdulillah buat semua azam-azam terbaik yang telah dilaksanakan dan semoga berjaya kali ini dengan azam yang lebih kuat lagi insyaAllah.


Sesungguhnya Allah tidak akan merubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah nasibnya. (Q.S. Ar Ra'du:11)

Buat semua muslimin dan muslimat, SALAM MAAL HIJRAH 1431 DAN SELAMAT BERAZAM, SEMOGA TAHUN INI LEBIH BAIK DARI TAHUN-TAHUN SEBELUMNYA.

Untuk teman, Nurhazirah Abdul Rahman semoga dirimu bahagia di akhirat sana.... Al-Fatihah...

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayunya alunan suara
Cemas di dada...lemah tak bermaya
Terbuka hijab di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisahlah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baikkah atau sebaliknya

Amalan dan takwa jadi bekalan
Sejahtera bahagia pulang...ke sana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal-bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

Friday, December 11, 2009

Kesempatan Yang Tiada

بسم الله الرحمن الرحيم


Salam mesra & kasih sayang buat semua muslimin serta muslimat pembaca sekelian. Lama sudah rasanya jari jemari tak menaip digital di blog yang tidak seberapa ini. Rencana-rencana yang membataskan perjalanan isi laman berjalan dengan lancar, alhamdulillah. Final exam, CaseIT 2010, ARIES Malaysia Business IT Case Challenge dan result final pun dah keluar. Senyum-senyum kambing je lah. Dan makin lama makin pasar bahasa yang aku gunakan kat blog ni, sebabnya? sebab mungkin lebih kurang formal dan lebih ringan untuk kamu-kamu semua baca. Ahh... nanti akan aku kemaskinikan lagi dengan informasi terkini. Sampai nanti ....

Tuesday, November 24, 2009

CaseIT 2010 Selesai! KChart??

بسم الله الرحمن الرحيم

KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart KChart

Tuesday, November 17, 2009

Jadual Cuti Semester

بسم الله الرحمن الرحيم




Orang lain sudah pulang ke kampung halaman.

Tiada cuti untuk semester ini.

Kenapa?

Kerja keras untuk siapkan projek KChart yang tertunda kerana final examination.

Dalam masa yang sama siapkan MIS Competition - CaseIT 2010.

Semuanya perlu siap dalam minggu ini.

Tidur?

Lain kali.

Semoga mak mendapat Haji Mabrur insyaAllah.

Wallahua'lam.

Thursday, November 12, 2009

Jom Karmic Koala!

بسم الله الرحمن الرحيم





Ehem, Assalamualaikum buat pembaca & bloggers sekelian. Memandangkan hari ini sudah menjelang hari lahir kakak aku yang dikasihi, aku doakan beliau dikurniakan kesihatan, sentiasa diberkati dan dirahmati, murah rezeki dan digolongkan dalam golongan insan-insan yang beriman insyaAllah. Terpandangkan juga kepala yang sudah bagaikan gunung berapi menanti waktu untuk meledakkan cecair merah menyala (penat study la kononnya), aku buat keputusan untuk berehat sebentar dan mengajak rakan-rakan, kaum muslimin dan muslimat sekelian. Jom kita ramai-ramai muat turun Ubuntu versi terbaru iaitu 9.10 dengan kod nama Karmic Koala. Wah! boleh bela koala la kali ni. Aku berani jamin yang anda-anda semua pasti akan terpesona dengan kemajuan pesat Ubuntu terbaru ni. Jom jom jom klik sini untuk download -->>> http://www.ubuntu.com/getubuntu/download . Lupa nak sebut, gambar koala tersebut ihsan dari http://ubuntulife.wordpress.com/

Wednesday, November 11, 2009

Ubuntu 9.10 - Karmic Koala 64-bit Flash Player

بسم الله الرحمن الرحيم





Masalah utama dalam menggunakan sistem pengoperasi 64-bit adalah 'flash player' untuk 64-bit yang masih belum sempurna. Adobe masih lagi bertungkus-lumus untuk memastikan pengeluaran 'flash player' mereka bagi sistem berasaskan 64-bit. Sekiranya anda adalah pengguna LINUX 64-bit seperti saya, apa yang anda boleh lakukan ialah :

1. Buang semua 'flash player' anda terlebih dahulu. Sekiranya anda pengguna Ubuntu atau Debian, guna arahan ini di dalam terminal.

$ sudo apt-get remove flashplugin-nonfree flashplayer-mozilla flashplugin-installer
$ sudo apt-get purge flashplugin-installer

2. Muat turun plugin 64-bit dari laman web Adobe di sini

3. Extract dan salin libflashplayer.so ke dalam /usr/lib/mozilla/plugins

$ sudo cp libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins

4. Reboot dan mula melayari laman web yang mempunyai flash seperti youtube dan lain-lain.

Sekian.

Karmic Koala - Anjakan Paradigma!

بسم الله الرحمن الرحيم


Perubahan yang agak ketara dapat dilihat berbanding keluaran versi sebelumnya. Malah, fungsi-fungsi dan rekabentuk telah dimajukan dengan lebih sistematik.



Antara kemajuan yang dicapai ialah :
  • Faster Boot
  • Improved Sound Control
  • Simpler Add/Remove Programs
  • “Ubuntu One provides an enhanced desktop experience, simplifies backup, synchronisation, and sharing of files with an expanded set of features including Tomboy Notes and contacts synchronisation”
  • Upload easily to your favourite social network or photo-sharing sites inlcuding: Flickr, Facebook, Picassa and many others.
  • Ubuntu One – Gives you 2GB of free online storage and you can share those files with friends etc. Really cool!

Lihat sini untuk lebih paparan-skrin http://www.seoexpertconsultants.com/index.php?linux&release=Ubuntu%209.10

Tuesday, November 03, 2009

Selamat Bertempur!

بسم الله الرحمن الرحيم




Kertas pertama bermula hari ini, jam 2 petang. Semoga Allah melapangkan dada dan memberi ketenangan kepada semua rakan dan sahabat yang sedang dan bakal menduduki peperiksaan final semester ini. Selamat bertempur!

Wallahu'alam.

Friday, October 09, 2009

Kapal Diraja Inderapura Dimamah Api

بسم الله الرحمن الرحيم





Fire on board KD Inderapura
2009/10/08 by Mimi Syed Yusof

KD Inderapura, Royal Malaysian Navy's largest logistics ship caught fire off the coast of Lumut this morning while sailing to Teluk Sebagak, Sabah.The fire, which started at 6.23am, is still raging but under control, said Defence Minister Datuk Seri Zahid Hamidi.The 40-year old ship was one of the two Malaysian naval ships involved in the special mission freeing the MISC vessels Bunga Melati V and Bunga Melati II, which were held hostage by pirates last year.Zahid said senior Naval officials are at the scene to investigate the cause."We are investigating from all angles, including arson and sabotage," he said adding that the fire is under control and there is no oil spill."There were several explosions, I believe seven."We will issue a statement as soon as we get details," he added.

Alhamdulillah, semua warga terselamat termasuk adik aku yang bertugas sebagai pegawai di kapal tersebut. Buat Pegawai Memerintah KD Inderapura, salam takziah aku ucapkan dan semoga Allah limpahkan ketabahan buat seisi anak kapal.

Video ikhsan dari http://otai-manjung.blogspot.com/

Seruan Buat Insan

بسم الله الرحمن الرحيم


Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan!
Berwudhu’lah kamu sebelum kamu diwudhu’kan!
Bersolatlah kamu sebelum kamu disolatkan!
Tutuplah rambutmu sebelum rambutmu ditutupkan!
Dengan kain kafan yang serba putih!
Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih….
Walaupun orang yang hadir itu merintih….

Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai….
Lalu dilaksanakanlah solat Jenazah
Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah, Selawat dan doa….
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah

Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus….
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?
Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud….
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?

Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian….
Justeru ku menyeru sekelian Muslimin dan Muslimat….
Usunglah dirimu ke tikar Solat….
Sebelum kamu diusung ke liang lahad….
Menjadi makanan cacing dan mamahan ulat!

Iringilah dirimu ke masjid….
Sebelum kamu diiringi ke Pusara!
Tangisilah dosa-dosamu di dunia….
Kerana tangisan tidak berguna lagi di alam baqa’!

Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan!
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan.. ..
Dengan panggilan ‘Izrail yang menakutkan!
Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan!
Kerana ianya berguna untuk yang tinggal….
Bukan yang pergi!

Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan!
Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan!

Ingatlah di mana saja kamu berada….
Kamu tetap memijak bumi Tuhan!
Dan dibumbungi dengan langit Tuhan!
Serta menikmati rezeki Tuhan!
Justeru bila Dia menyeru,….
Sambutlah seruan-Nya Sebelum Dia….
memanggilmu buat kali yang terakhirnya!
Ingatlah kamu dahulu hanya….
setitis air yang tidak bererti!

Lalu menjadi segumpal darah!
Lalu menjadi seketul daging!
Lalu daging itu membaluti tulang!
Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti….

Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu….
Yang kalau jatuh ke tanah Ayam tak patuk itik tak sudu!
Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu….
Yang lebih agung dari malaikat!

Lahirmu bukan untuk dunia….
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat!

Sambutlah seruan ‘Hayya ‘alas Solaah’….
Dengan penuh rela dan bersedia!
Sambutlah seruan ‘Hayya ‘alal Falaah’….
Jalan kemenangan akhirat dan dunia!

Ingatlah yang kekal ialah amal….
Menjadi bekal sepanjang jalan!
Menjadi teman di perjalanan.. ..
Guna kembali ke pangkuan Tuhan!

Pada hari itu tiada berguna….
Harta, tahta dan putera….
Isteri, kad kredit dan kereta….
Kondominium, saham dan niaga….
Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia!!!

sumber : IKIM.FM


Thursday, October 08, 2009

Al-Fatihah...

بسم الله الرحمن الرحيم



Al-Fatihah buat ibunda Puan Ramona Binti Ramli yang telah kembali ke rahmatullah 6 Oktober lalu. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan hambaNya yang soleh.

Friday, October 02, 2009

Bagaimana Wudhu' Zahir Dan Batin?

بسم الله الرحمن الرحيم



Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya, "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"

Hatim berkata, "Apabila masuk waktu solat, aku berwudhu' zahir dan batin."

Isam bertanya, "Bagaimana wudhu' zahir dan batin itu?"

Hatim berkata, "Wudhu' zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhu' dengan air".

Sementara wudhu' batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-
* Bertaubat
* Menyesali dosa yang telah dilakukan
* Tidak tergila-gilakan dunia
* Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya')
* Tinggalkan sifat berbangga
* Tinggalkan sifat khianat dan menipu
* Meninggalkan sifat dengki.

Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat.

Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan:
1.aku sedang berhadapan dengan Allah,
2.Syurga di sebelah kananku,
3.Neraka di sebelah kiriku,
4.Malaikat Maut berada di belakangku, dan
5.aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Siratal mustaqim' dan
menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku,
kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik."

"Setiap bacaan dan doa didalam solat, aku faham maknanya kemudian aku
rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuh
pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat
selama 30 tahun."

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya
yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Sebar-sebarkanlah.

Sumber : Emel

Wallahu'alam.

Tuesday, September 29, 2009

Kembali Membanting Tengkorak! (sekadar ceritera)

بسم الله الرحمن الرحيم




Bingit nyanyian 'leng geleng geleng geleng geleng geleng' dari Project Pop dituruti deraian kekek dan gelak bebudak rumah menandakan suasana goyang kaki dan suka duka aidilfitri telah pun berakhir. Tiba waktu untuk kembali membanting tengkorak, memerah keringat otak bagi menyudahkan segala kerja yang menggunung, dilonggok sewaktu cuti lalu bermula.

Aku sendiri tak berapa nak merasakan meriahnya Aidilfitri tahun ni. Bukan apa, aku rasa korang semua pun mesti lebih kurang macam aku jugak. Mungkin semua ni kerana kesibukkan termelampau yang aku sendiri cari dan mungkin jugak sebab dah terlalu asyik menghadap skrin bercahaya yang semakin membutakan mata ni.

Tahun ni pertama kali tak sempat solat sunat jemaah Aidilfitri dek terpaksa menghantar adik kesayangan untuk beli tiket balik on the spot pada pagi syawal yg syahdu. Memang syahdu sebab nak tak nak, dia kena balik melaporkan diri untuk bertugas kat Lumut, Perak. Dah nama pun NAVY, pandai-pandai la uruskan diri. Dia sendiri pun memang ulang-ulang bagitau yang tak nak balik tapi terpaksa. Sempat jugak menyental laksa Terengganu dan pulut panggang inti ikan nenek yang dah menjadi kegemaran wajib kami kalau balik ke Felda Endau, Mersing Johor.

Lagi satu, dia memang taknak pandu kereta waktu raya sebab dah trauma dan fobia. Raya 2 tahun lepas dia terlanggar perempuan bawak motosikal (tak tahulah siapa langgar siapa) masa dalam perjalanan balik ke kampung. Masa tu hari terakhir puasa, sadis jugak sebab akak tu terpaksa beraya kat hospital lah kot. Aku jugak yang tolong panggilkan ambulans sebab adik aku dah terkaku dalam kereta. Kejong sebab terkejut agaknya.

Alamak, dah sampai waktu nak sambung buat kerja. Nanti insyaAllah ada masa aku akan kemaskini lagi Hijrah Huzaifah dengan lebih banyak pengisian yang berilmu.

Current project : K-Chart Generator
Incoming project : Car Rental Management System

Monday, September 21, 2009

Jumpa Lagi Ramadhan, Apa Khabar Aidilfitri

بسم الله الرحمن الرحيم




Kesempatan yang terhad, hanya ini yang termampu. Menulis di pagi 2 Syawal sekadar yang termampu. Kesibukkan dalam banyak dimensi kehidupan membataskan Hijrah Huzaifah untuk dikemaskini selalu. Hari ini 2 Syawal, 1430 Hijrah aku berada di Felda Endau, Mersing Johor, kampung halaman ayahanda aku yang sudah semestinya menjadi destinasi bagi menyambut 1 Syawal setiap tahun. Kampung mak dah ramai orang, kampung baba yang tak ramai orang. Maka, disinilah kami sekeluarga.

Kepada semua rakan taulan serta pembaca yang dikasihi sekelian, Salam Aidilfitri aku ucapkan dan aku pohon kemaafan fizikal dan mental sekiranya selama ini ada terguris, terkasar bahasa, terlepas bicara. Maaf sebanak-banyaknya. Terima kasih juga buat insan-insan yang sudi memberi sokongan, membantu, berjasa secara langsung mahupun tidak. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas budi baik kalian.

Sempena Syawal yang hadir dan Ramadhan yang berlalu, semoga kita akan lebih maju lagi pada masa akan datang bagi meningkatkan amalan di dunia dan akhirat. InsyaAllah...


Wallahu'alam...

Saturday, September 05, 2009

Jatuh Cinta Padamu Mira

بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum w.b.t, malam tadi sedang aku melayari internet sambil mencari-cari artikel menarik untuk dibaca secara tak langsung terjumpa si dia yang bernama Mira sekaligus aku jatuh cinta pandang pertama. Lantaran kecantikkan yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T buat Mira, mengakibatkan aku tidak dapat menahan segala godaan biarpun di bulan Ramadhan yang mulia ini. Lantas, aku yang sudah gila bayang ini tanpa membuat apa-apa perkiraan terus memuat turun Mira V2 hasil sentuhan sen7. Warna ton gelap dan juga hiasan bagai ukiran yang begitu artistik membuatkan Mira lebih segak dan padan untuk digayakan dengan Linux pilihan anda agar tampak garang sentiasa. Syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurniaNya dapat kita menikmati keindahan yang sebegini.

Tema GTK2.x ini juga didatangkan dengan tema Conky-Mira, monitor sistem yang ringan tapi lebih gah berbanding monitor sistem yang lain. Disebabkan oleh tema-tema serta kebolehan Linux yang bebas lagi merdeka ini jugalah aku menggunakan Ubuntu sebagai sistem operasi utama seharian. Tanpa melengahkan masa, aku sajikan buat tatapan korang semua paparan skrin yang baru sahaja aku rakamkan. Silakan Mira....


Sunday, August 30, 2009

Tips Untuk Laptop Yang Panas!

بسم الله الرحمن الرحيم




Assalamualaikum w.b.t, adakah anda merasakan bahawa laptop anda mampu memanaskan telur sehingga ke tahap boleh menjadi telur mata goreng? Ramai diantara kita yang menggunakan laptop cooler pad sebagai jalan penyelesaian dan menganggap bahawa masalah telah selesai. Namun begitu sedarkah anda bahawa sebenarnya laptop cooler pad hanya menyejukkan bahagian luaran laptop dan bukan bahagian yang sepatutnya disejukkan. Walaupun begitu, laptop cooler pad masih memberikan kesan yang positif walaupun hanya sedikit.

Bahagian dalam laptop yang menjadi punca utama kepanasan dikenali sebagai Cip Unit Pemprosesan (Processor/CPU) dan juga Kad/Cip Grafik (Graphic Card) yang juga dikenali sebagai GPU (Graphic Processing Unit) dimana semakin laju atau semakin berkuasa kedua-dua cip berkenaan maka semakin tinggi juga haba yang dihasilkan. Memang menjadi lumrah, tenaga kinetik yang lebih laju menghasilkan haba yang lebih banyak sepertimana meteor yang jatuh dari angkasa menghasilkan haba yang terlampau akibat dari geseran dengan udara.

Justeru, bagi melegakan hati semua pengguna laptop dan tidak menjadikan laptop mereka sebagai 'kuali untuk menggoreng telur mata', saya kongsikan sedikit tips mengenai kepanasan laptop dan cara-cara mengatasinya.



Bagaimana untuk mengetahui suhu laptop saya?
Kebanyakan laptop masakini dilengkapi dengan sensor bagi mengesan suhu CPU dan juga GPU. Suhu ini boleh dilihat menggunakan perisian tertentu seperti SpeedFan yang boleh digunakan pada hampir semua jenis laptop dan juga Nvidia nTune untuk maklumat yang lebih terperinci bagi laptop yang dilengkapi dengan cip Nvidia.

Muat turun SpeedFan di sini!
Muat turun Nvidia nTune di sini!

Berapakah suhu yang ideal bagi sesebuah laptop?
Bukan semua jenis laptop mempunyai suhu yang sama mengikut penggunaan. Ini disebabkan kerana setiap jenis laptop mempunyai CPU dan juga GPU yang berbeza. Suhu laptop diklasifikasikan kepada dua iaitu :
  1. Idle Temperature - Penggunaan laptop yang minima tanpa menggunakan perisian yang membebankan.
  2. Maximum Temperature - Penggunaan laptop dengan beban yang tinggi seperti memindahkan data yang banyak (copy files) dan juga permainan komputer 3D yang berspesifikasi tinggi.
Suhu yang ideal bagi sesebuah laptop ialah :

50'C < Idle Temperature < 70'C
70'C < Maximum Temperature < 85'C


Sekiranya laptop anda mencapai ke 85'C dan keatas, maka anda mempunyai laptop yang telah melebihi suhu ideal dan ini boleh menyebabkan jangka hayat laptop anda menjadi singkat dan kebarangkalian untuk laptop anda menjadi rosak adalah lebih tinggi. Jaga-jaga agar laptop anda tidak menjadi pengganti kuali anda di dapur!

Mengapakah laptop saya begitu panas?
Pengaliran haba bagi laptop adalah kurang baik berbanding dengan komputer peribadi desktop dan ini disebabkan oleh faktor saiz yang kecil mengakibatkan haba tidak boleh dialirkan dengan baik. Terdapat laptop yang bersuhu ideal dan juga tidak ideal. Kebanyakan laptop yang panas adalah laptop yang mempunyai CPU yang berkuasa tinggi seperti Core 2 Duo 2.0 Ghz dan ke atas serta GPU yang mantap seperti keluaran dedikasi Nvidia dan juga Ati.

Tips mengurangkan kepanasan laptop
  1. Gunakan laptop cooler pad.
  2. Jangan menghadang ruang pengaliran haba (lubang-lubang di tepi atau belakang laptop).
  3. Tinggikan bahagian bawah laptop (bahagian yang terdapat kipas).
  4. Jangan guna laptop dipermukaan yang kurang mengalirkan haba seperti kain dan tilam.
  5. Kurangkan penggunaan yang membebankan seperti permainan komputer 3D.
  6. Ubahsuai sistem penyejukan laptop agar lebih efisyen!
Laptop saya masih begitu panas. Apa yang patut saya lakukan?
Sekiranya suhu laptop anda masih begitu tinggi iaitu melebihi suhu ideal, anda perlu melakukan pengubahsuaian pada sistem penyejukan dan pengaliran haba laptop anda. Anda boleh merujuk pada saya bagi mendapatkan maklumat yang lebih lanjut mengenai pengubahsuaian tersebut.

Apa yang akan berlaku sekiranya saya membiarkan laptop saya kepanasan?
Laptop anda berisiko untuk rosak lebih cepat dan komponen yang paling berisiko ialah motherboard. Anggaran kos bagi menggantikan motherboard dan membaikpulih laptop anda adalah sekitar RM500 - RM2000 bergantung kepada jenis laptop anda.

Berapakah harga bagi pengubahsuaian sistem penyejukan laptop saya?
Dengan kos yang serendah RM100, anda boleh mengurangkan suhu CPU dan GPU anda sehingga 10% - 30%. Sila hubungi saya untuk maklumat lanjut!

Wallahu'alam....

Friday, August 21, 2009

Ahlan Wasahlan Ramadhan

بسم الله الرحمن الرحيم




Assalamualaikum w.b.t, saya kira bulan yang penuh kemuliaan ini bulan yang kita tunggu-tunggu selama ini. Ramadhan sering mengingatkan kita tentang 5 perkara sebelum datang 5 perkara yang sentiasa perlu ditanam dalam ingatan.

Sebuah hadis Rasulullah s.a.w., antara lain menyatakan perguna lima perkara sebelum datang lima perkara; masa mudamu sebelum tua, masa sihatmu sebelum sakit, masa lapangmu sebelum sibuk, masa beradamu (kaya) sebelum jatuh miskin dan masa hidupmu sebelum mati.

Maka, saya mengajak rakan-rakan muslim sekelian marilah kita pulun habis-habisan beramal dan rebut segala peluang yang ada di bulan yang tersedia dengan rahmat tanpa putus ini, insyaAllah. Sebagai menutup tirai bicara kali ini, saya ucapkan Selamat Menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa ~

Wallahu'alam.

Thursday, August 13, 2009

Ustaz Asri Rabbani, Kembali Ke Rahmatullah

بسم الله الرحمن الرحيم


Ketua Kumpulan Rabbani Meninggal telahpun meninggal dunia

KUALA LUMPUR: Ketua kumpulan nasyid Rabbani, Asri Ibrahim, 40, meninggal dunia di Hospital Pantai, di sini, kira-kira jam 11 pagi tadi kerana sakit jantung.

Allahyarham yang juga penyanyi utama kumpulan itu dilaporkan pengsan ketika mengendalikan program Syahadah musim kelima di Angkasapuri, sebelum dikejarkan ke hospital berkenaan.

Semoga roh beliau dicucuri rahmat.


Ikhsan dari http://blog.kusu.cc/

Jelajah Berbasikal Merdeka 2009 @ UniKL City Campus

بسم الله الرحمن الرحيم



Assalamualaikum w.b.t. Setelah agak lama memencilkan diri dari penulisan blog yang sepi lagi menyepi, baru aku perasan tulisan terakhir aku ialah pada 22 Julai yang lalu. Lantas aku meringankan tulang-temulang jari-jemari aku untuk menulis kali ini. Isnin yang sudah, aku mengikuti program Le Tour D' Sepang, jelajah berbasikal sejauh 114KM anjuran UniKL Kampus Kota (City Campus) bersempena dengan sambutan kemerdekaan negara kita yang ke-52. Perjalanan yang bermula di halaman bangunan UniKL tersebut berakhir di Bagan Lalang Resort, Sepang. Seramai lebih kurang 37 orang peserta yang terdiri dari pelajar UniKL Kampus Kota menjayakan program ini dan alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. Tidak ingin aku ulaskan lebih panjang lebar lagi dan sekiranya kamu-kamu sekelian ingin mengetahui dengan lebih lanjut, sila klik di sini

Wallahu'alam...

Friday, June 26, 2009

Hindari Wabak H1N1 Dengan Doa

بسم الله الرحمن الرحيم

Saban hari sering merisaukan kita dengan peningkatan angka penghidap H1N1 di Malaysia tercinta ini. Keadaan yang lebih buruk mungkin berlaku sekiranya kita sebagai rakyat selaku masyarakat dan nadi penggerak negara, tidak mengambil langkah-langkah mencegah dan merawat dengan segera. Mungkin, usaha itu ada dilakukan dan sesungguhnya ia tidak lengkap tanpa tawakkal memohon ke hadrat Allah s.w.t. . Justeru, saya sertakan di sini doa menghindari penyakit dan wabak seperti H1N1. Bersama-samalah kita memohon dariNya, semoga Allah s.w.t. memelihara kita dari wabak ini insyaAllah.


Wednesday, June 17, 2009

Roti Canai Perisa Tapak Kaki

بسم الله الرحمن الرحيم


Beberapa hari yang lalu, saya sekeluarga makan di Kembangan Paradise sebuah restoran tunggal yang paling hampir dengan Kondo Rimbun, Bandar Putra Permai. Malam itu, ayah saya berborak dengan tuan punya restoran yang juga sahabat lamanya. Antara cerita yang begitu menarik perhatian saya ialah mengenai restoran mamak muslim yang sebenarnya tidaklah 100% muslim kerana ramai pekerja mereka terdiri dari mamak atau india yang beragama Hindu.




Yang paling mengejutkan ialah tepung roti canai yang diuli dengan kaki. Ini bukanlah satu khabar baru kerana sebelum ini sudah juga kedengaran di corong-corong angin namun saya tidak mengambil sepenuhnya kerana kesahihan yang tidak dibuktikan. Kemudian saya mengambil keputusan untuk menyiasat sejauh mana kebenaran cerita tersebut. Menurut Haji kawan ayah saya tersebut, restoran berkenaan telah ditutup dan bertempat di Seri Kembangan.

Lagi baru, saya menjengah ke blog ujie.com dan terdapat cerita mengenai restoran Ali Maju di Rawang. Di situ, seorang rakan penulis ujie.com telah melihat sendiri tepung roti canai diuli dengan kaki. Bukan itu sahaja, untuk pengetahuan umum, restoran Ali Maju tersebut bukanlah restoran muslim bahkan ianya restoran Kristian. Bukan ingin menyatakan salah kerana ianya restoran bukan Islam tetapi salah kerana bertopengkan restoran mamak muslim.

Lantaran cerita panas ini, saya telah mengangkat ikrar kepada diri saya sendiri untuk tidak makan roti canai di mana-mana restoran mamak dan mungkin sekali memboikot restoran mamak. Maaf wahai pengusaha-pengusaha restoran mamak sekelian.

Maka, saya berpesan kepada semua pembaca yang melintas mahupun terlintas di laman saya ini untuk lebih berhati-hati dalam memilih makanan. Islam turut berpesan agar carilah kita, makanan yang halal lagi suci kerana dari makanan yang kita hadam itu menjadi darah daging dan masuk ke hati.

Ini sejajar seperti firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 168, bermaksud: "Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak syaitan"

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW menyebut bahawa dalam satu jasad ada seketul darah apabila ia rosak, akan rosaklah jasad itu tetapi apabila ia baik, maka baiklah jasad itu. Seketul darah dimaksudkan itu adalah hati. Maka, peliharalah hati kita dengan memilih makanan baik lagi halal supaya kita diberkati Allah SWT dan diterima segala amalan.

Wallahu'alam...

Rujukan:
http://ujie.com/blog/2009/02/03/goli-den/

Wednesday, June 10, 2009

'Handphone' Cicah Teh Ais

بسم الله الرحمن الرحيم





Itulah, siapa suruh gatal sangat tangan duk main 'handphone' waktu menghadap rezeki Allah.

Kan dah dapat pengajaran. Lain kali jangan main-main semasa makan, bersyukurlah dengan rezeki Allah.

Jangan jadi macam aku, masa makan tengah hari main-main dengan handphone.


Sekali terlepas masuk dalam teh ais. Dapat lah minum teh ais berperisa Sony Ericsson.

Memang rezeki semalam. Dan juga memang tiada rezeki nak terus guna handphone tersebut lebih lama.

Perlu beli yang lain sebab handphone tersebut dah sewel lantaran terminum teh ais yang tidak sepatutnya.

Walaupun memang tiada dalam instruction manual yang handphone tersebut dilarang keras meminum teh ais, namun ia sudah pun termaktub dalam logik akal elektronik bahawa air adalah sejenis konduktor yang mengalirkan arus sekaligus merenjatkan komponen-komponen dalam handphone secara rambang.

Handphone dah sewel. Rezeki handphone lain nampaknya.

Kepada rakan-rakan, mohon maaf sekiranya panggilan dan mesej pesanan ringkas anda tidak berjawab. Harap maklum.

Sekian.

Moral cerita :

1. Bersyukur kepada Allah dengan apa yang ada
2. Jangan bermain ketika menghadap rezeki (pesan mak selalu degil, ya Huzaifah)
3. Handphone tidak perlu minum kerana ia tidak dahaga teh ais.

Wallahu'alam.

Saturday, June 06, 2009

Debu-debu Dosa

بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum w.b.t . Di kesempatan ini saya ingin memohon maaf kepada semua pembaca setia Hijrah Huzaifah lantaran blog yang sudah lama tidak dikemaskini. Bagi mengurangkan kesunyian blog, saya kepilkan bersama nasyid yang menyentuh kalbu selajur memupuk keinsafan. Terimalah Debu-debu Dosa dari Hijjaz.



Debu-Debu Dosa

Artist: Hijjaz
Album: Damai
Song Category: Nasyid


Ke arah mana halanya
Bagi insan yang terleka
Mengejar nikmat dunia
Bagaikan hidup selamanya
Tak peduli dosa noda
Seksa azab neraka
Hidup jauh dari rahmatNya

Terpedaya pada dunia
Pentas ciptaan manusia
Terlupa pada segala
Mengikut nafsu semata
Membiar syaitan beraja
Di hati dan juga jiwa
Mengejar dunia penuh debu dosa

Teguhkanlah iman dalam diri
Moga dikau akan merasai
Betapa indah nikmat Ilahi
Dan yakin kau akan dirahmati

Harus kau percaya dengan pasti
Dunia tidak kekal abadi
Hanya menguji cekalnya hati
Sebagai khalifah yang sejati

Tak perlu kau meragui
Andai teguh keimananmu
Pasti bahagia menanti
Di akhirat yang abadi

Friday, May 22, 2009

Virus Dalam Kehidupan - H1N1 , Virus.Win32.Virut , Virus Dalam Islam

بسم الله الرحمن الرحيم


Baru-baru ini sering kedengaran di corong-corong radio dan muka-muka televisyen, kecoh tentang virus H1N1. Virus ini dibawa oleh makhluk yang paling popular medium bagi penyebaran iaitu nyamuk. Virus H1N1 ini mengakibatkan selsema yang boleh membawa maut dan diberi nama Selsema Babi (Swine Flu) . Ia dikenalpasti bermula dari negara Mexico dan kemudiannya menular ke Amerika Utara dan seterusnya ke beberapa buah negara lagi. Alhamdulillah, setakat ini negara kita masih bebas dari wabak ini dan semoga terus bebas darinya. Sama-samalah kita berdoa agar dijauhi dari malapetaka ini insyaAllah.

Bukan sekadar virus yang berbahaya kepada kesihatan, malah virus-virus komputer juga semakin aktif dan canggih saban hari selajur dengan kayuhan peredaran teknologi. Terbaru, 2 buah komputer di rumah saya telah dijangkiti virus yang dikenali sebagai Virus.Win32.Virut.ce . Pada pandangan saya, virus ini sangat berbahaya kepada pengguna komputer yang kurang pakar kerana ia menjangkiti semua fail execution (exe) yang terdapat dalam komputer tersebut tanpa mengira partition cakera keras tersebut baik C: mahupun D: juga Z: . Dalam masa yang sama, ia memuat-turun lebih banyak virus sebagai langkah merosakkan lagi komputer yang telah dijangkiti. Format partition C: sahaja tidak mencukupi kerana sebaik sahaja Windows di-install semula, pasti virus ini muncul kembali ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Lebih ganas lagi virus ini akan membuka (pop-pup) laman web yang beralamat http://www.guarddog2009.com/xxx , sebuah laman web berunsur lucah dan pasti menggugat pandangan mata dan menjemput bilah-bilah dosa untuk bertandang. Sekiranya anda mempunyai masalah mengenai virus ini, segala pertanyaan dan pandangan amatlah saya alu-alukan.

Tidak cukup hanya virus wabak dan juga komputer, malah ukhuwah Ad-Din yang teguh juga telah dijangkiti virus yang ditular melalui bisikan-bisikan iblis yang sentiasa ingin melihat umat Islam dalam perpecahan. Baru-baru ini saya selalu sahaja menerima kiriman emel mengenai fahaman Qadiani ataupun Ahmadiyah, yang difahamkan ialah ajaran sesat (Notis dari Majlis Agama Islam Selangor). Kebanyakkan kandungan emel tersebut menuduh bahawa MAIS telah menfitnah dan menuduh ajaran Ahmadiyah ini telah terkeluar dari Islam. Pengirim emel berkenaan juga melampirkan gambar-gambar dan kenyataan bahawa MAIS telah melarang mereka mengerjakan solat Jumaat di premis ajaran mereka. Tetapi untuk apa mereka mahu menunaikan solat Jumaat di premis sendiri sekiranya masjid-masjid yang utuh dibina merata-rata. Adakah kerana Qadiani ini tidak boleh mencampuri umat Islam yang lain? Saya kira ini sudah pasti salah satu dari hasutan iblis dalam cubaan memecahbelahkan umat Islam hari ini. Antara kepercayaan Ahmadiyah adalah Nabi Isa telah pun wafat dan Nabi Isa yang akan turun di kala kiamat menjelang nanti adalah Nabi Isa yang lain. Tidak sempat untuk saya mengkaji dengan lebih mendalam mengenai ajaran ini kerana banyak sumber yang bercanggah dan takut menjadi fitnah.Kepada sesiapa yang ingin berkongsi pendapat ataupun ingin mendapatkan maklumat mengenai ajaran ini boleh menghubungi saya.

Akhir kalam, yang baik itu sudah pasti dari Allah dan yang kurang itu dari kelemahan saya selaku hambaNya.

Wallahu'alam.

Monday, May 11, 2009

Nizar Menteri Besar Perak Yang Sah

بسم الله الرحمن الرحيم



Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengumumkan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar sah Perak setelah digugurkan jawatan tersebut awal bulan lalu.

Permohonan peguam Zambry, Cecil Abraham untuk memohon keputusan itu ditangguhkan untuk membolehkan rayuan dibuat kepada Mahkamah Rayuan ditolak oleh hakim.

Hakim juga berkata, jika Sultan Perak mahu Nizar meletakkan jawatan, baginda hendaklah mengarahkan Dun Perak bersidang dan usul undi tidak percaya dikemukakan.

Selepas usul itu lulus barulah Sultan berhak memerintahkannya meletakkan jawatan dan melantik MB baru.

Sumber dari http://www.detikdaily.net/

Kisah Si Iblis

بسم الله الرحمن الرحيم



Part 1 - Iblis kunjungi Rasulullah

DARIPADA Muadz bin Jabal dari Ibn Abbas r.a., “Ketika kami bersama Rasulullah SAW di kediaman seorang sahabat Ansar, tiba-tiba terdengar panggilan seseorang dari luar rumah, ‘Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk? Sebab kalian akan memerlukanku’ .”

Rasulullah SAW bersabda, “Tahukah kalian siapa yang memanggil?”

Kami menjawab: “Allah SWT dan Rasul-Nya yang lebih tahu.”

Baginda melanjutkan, “Itu Iblis, laknat Allah SWT bersamanya.”

Umar bin Khattab berkata, “Izinkan aku membunuhnya, wahai Rasulullah.”

Nabi menahannya, “Sabar wahai Umar, bukankah kamu tahu bahawa Allah SWT memberinya kesempatan sehingga hari kiamat? Lebih baik bukakan pintu untuknya sebab dia sudah diperintahkan untuk ini. Fahamilah apa yang hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik.”

Ibnu Abbas r.a. kemudian memaklumkan: “Pintu lalu dibuka, ternyata dia seperti seorang orang tua yang cacat satu matanya. Di janggutnya ada tujuh helai rambut seperti rambut kuda, taringnya kelihatan seperti taring babi, bibirnya seperti bibir sapi.”

Iblis berkata, “Salam untukmu Muhammad. Salam untukmu hadirin.”

Nabi menjawab, “Salam hanya milik Allah SWT. Sebagai mahluk terlaknat, apa keperluanmu?”

Iblis menjawab, “Wahai Muhammad, aku datang ke sini bukan atas kemahuanku, namun kerana terpaksa.”

“Siapa yang memaksamu?” tanya Nabi.

Iblis menjawab, “Seorang malaikat utusan Allah SWT mendatangiku dan berkata, “Allah SWT memerintahmu mendatangi Muhammad sambil menundukkan diri. Beritahu Muhammad mengenai caramu dalam menggoda manusia. Jawablah dengan jujur semua pertanyaannya. Demi kebesaran Allah SWT, andai kau berdusta satu kali saja, Allah SWT akan jadikan dirimu debu yang ditiup angin.”

Part 2 - Iblis gentar

IBLIS gentar dengan soalan Nabi Muhammad ketika diarah bertemu baginda oleh Allah dan di bawah ini adalah sebahagian lagi daripada keseluruhan soalan perlu dijawab makhluk dilaknat itu:


Amalan yang menyakiti iblis

Nabi Muhammad menyoal iblis berkaitan amalan yang dapat menyakiti makhluk dilaknat Allah itu.

“Apa yang kau rasakan jika melihat seseorang daripada umatku yang hendak solat?” Iblis menjawab panas dan gementar lantas baginda bertanyakan mengapa.

Iblis menjawab, “Sebab setiap seorang hamba bersujud sekali kepada Allah dan Tuhan mengangkatnya satu darjat.”

Baginda bertanya lagi, “Jika seorang umatku berpuasa, jika ia berhaji dan jika ia membaca al-Quran.”

Iblis menjawab, “Tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka, aku seperti orang gila dan aku berasa meleleh laksana timah di atas api.”

Apabila ditanya jika seseorang umat Muhammad bersedekah, iblis menjawab ia sama seperti individu berkenaan membelah tubuhnya dengan gergaji.

Baginda kemudian bertanya mengapa iblis terasa seperti itu, lantas makhluk dilaknat Allah itu menjawab, “Sebab dalam sedekah ada empat keuntungan baginya iaitu keberkatan dalam hartanya, hidupnya disukai, sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dengan api neraka dan segala macam musibah akan terhalau dari dirinya.”

Baginda meneruskan soalan: “Apa yang dapat mematahkan pinggangmu?”

Iblis menjawab, “Suara kuda perang di jalan Allah.”

Soal baginda seterusnya, “Apa yang dapat melelehkan tubuhmu?”

Iblis menjawab, “Taubat orang yang bertaubat.”

Nabi Muhammad meneruskan soalan: “Di manakah kau menaungi anak-anakmu di musim panas?”

Dan dijawab iblis, “Di bawah kuku manusia.”

Part 3 - 70,000 anak bantu iblis

IBLIS yang dilaknat Allah SWT akan melakukan pelbagai cara untuk menggoda umat Nabi Muhammad SAW ke arah kelalaian dan pelbagai perkara maksiat lain.

Makhluk laknat terbabit pernah bertamu kepada Rasulullah SAW selepas diarah berbuat demikian oleh Allah SWT bagi menjawab setiap persoalan ditanyakan baginda.

Berikut adalah sambungan pertanyaan dan jawapan diberikan Iblis:

Rasulullah SAW lalu bersabda, “Segala puji bagi Allah SWT yang membahagiakan umatku dan menyengsarakanmu.”

Iblis segera menyampuk: “Tidak, tidak. Tidak akan ada kebahagiaan selama aku hidup sehingga hari akhir. Bagaimana kau boleh berbahagia dengan umatmu sementara aku boleh masuk ke dalam aliran darah mereka dan mereka tidak boleh melihatku. Demi yang menciptakan diriku dan memberiku kesempatan sehingga hari akhir, aku akan menyesatkan mereka semua. Baik yang bodoh atau yang pintar, yang boleh membaca dan tidak boleh membaca, yang durjana dan yang soleh kecuali hamba Allah SWT yang ikhlas.”

Rasulullah terus bertanya Iblis siapa yang ikhlas menurut makhluk laknat terbabit dan dijawab: “Tidakkah kau tahu, wahai Muhammad, bahawa barang siapa yang menyukai emas dan perak, ia bukan orang yang ikhlas.”

“Jika kau lihat seseorang yang tidak menyukai dinar dan dirham, tidak suka pujian dan sanjungan, aku boleh pastikan bahawa ia orang yang ikhlas, maka aku meninggalkannya.”

“Selama seorang hamba masih menyukai harta dan sanjungan dan hatinya selalu terikat dengan kesenangan dunia, ia sangat patuh padaku.”

“Tahukah kamu Muhammad, aku mempunyai 70,000 anak dan setiap anak memiliki 70,000 syaitan?”

“Sebahagian ada yang aku tugaskan untuk mengganggu ulama. Sebahagian untuk mengganggu anak muda, sebahagian untuk mengganggu orang tua, sebahagian untuk mengganggu wanita tua, sebahagian anakku juga aku tugaskan kepada para Zahid.”

“Aku punya anak yang suka kencing di telinga manusia sehingga ia tidur pada solat berjemaah. Tanpanya, manusia tidak akan mengantuk pada waktu solat berjemaah.”

“Aku punya anak yang suka menaburkan sesuatu di mata orang yang mendengarkan ceramah ulama hingga mereka tertidur dan pahalanya terhapus.”

“Aku punya anak yang senang ada di lidah manusia. Jika seseorang melakukan kebajikan lalu ia hebohkan kepada manusia, maka 99% pahalanya akan terhapus.”

“Pada setiap seorang wanita yang berjalan, anakku dan syaitan duduk di pinggul dan pahanya lalu menghiasinya supaya setiap orang memandangnya. Syaitan juga berkata, ‘Keluarkan tanganmu’, lalu ia mengeluarkan tangannya lalu syaitan menghiasi kukunya.”

“Mereka (anak-anakku) selalu menyusuri dan berubah dari satu keadaan ke keadaan lain serta daripada satu pintu ke pintu lain untuk menggoda manusia hingga mereka terhempas daripada keikhlasan mereka.

“Akhirnya mereka menyembah Allah tanpa ikhlas, namun mereka tidak merasa.”

“Tahukah kamu Muhammad bahawa ada rahib yang beribadat kepada Allah selama 70 tahun. Setiap orang sakit yang didoakan olehnya, sembuh seketika. Aku terus menggodanya hingga dia berzina, membunuh dan kufur,” terang Iblis kepada Rasulullah SAW.

Part 4 - Pendusta sahabat iblis

IBLIS laknat menganggap dirinya lebih mulia daripada manusia dan enggan tunduk kepada Nabi Adam tetapi akhirnya terpaksa bertamu kepada Nabi Muhammad SAW atas perintah Allah SWT untuk memberikan jawapan setiap persoalan dilontarkan junjungan mulia.


Berikut adalah sambungan jawapan diberikan Iblis dengan pengakuan bagaimana dia menggoda manusia.

“Tahukah kau Muhammad, dusta berasal dari diriku? Akulah makhluk pertama yang berdusta. Pendusta adalah sahabatku. Barang siapa bersumpah dengan berdusta, ia kekasihku.”

“Tahukah kau Muhammad, aku bersumpah kepada Adam dan Hawa dengan nama Allah bahawa aku benar-benar menasihatiNya. Sumpah dusta adalah kegemaranku. Ghibah (gosip) dan Namimah (adu domba) kesenanganku. Kesaksian palsu kegembiraanku.”

“Orang yang bersumpah untuk menceraikan isterinya maka ia berada di pinggir dosa walau hanya sekali dan walaupun ia benar.”

“Sebab, barang siapa membiasakan dengan kata-kata cerai, isterinya menjadi haram baginya. Kemudian ia akan beranak cucu sehingga hari kiamat. Jadi semua anak-anak zina dan ia masuk neraka hanya kerana satu kalimat, cerai.”

“Wahai Muhammad, umatmu ada yang suka melewatkan solat. Setiap kali ia hendak berdiri untuk solat, aku bisikkan padanya waktu masih lama, kamu masih sibuk lalu ia menundanya hingga ia melaksanakan solat di luar waktu. Maka solat itu dipukulkan ke mukanya.”

“Jika ia berhasil mengalahkanku, aku biarkan ia solat. Namun aku bisikkan ke telinganya ‘Lihat kiri dan kananmu,’ ia pun menoleh. Pada saat itu aku usapnya dengan tanganku dan ku cium keningnya serta aku katakan ‘solatmu tidak sah.’ Bukankah kamu tahu Muhammad, orang yang banyak menoleh dalam solatnya akan dipukul.”

“Jika ia solat sendirian, aku suruh dia untuk bergegas. Ia pun solat seperti ayam yang mematuk beras. Jika ia berhasil mengalahkanku dan ia solat berjemaah, aku ikat lehernya dengan tali sehingga ia mengangkat kepalanya sebelum imam atau meletakkannya sebelum imam.”

“Kamu tahu bahawa melakukan itu membatalkan solatnya dan wajahnya akan diubah menjadi wajah keldai. Jika ia berhasil mengalahkanku, aku tiup hidungnya sehingga ia menguap dalam solat.”

“Jika ia tidak menutup mulutnya ketika menguap, syaitan akan masuk ke dalam dirinya dan membuatnya menjadi bertambah serakah dan gila dunia. Dan ia pun semakin taat padaku.”

“Kebahagiaan apa untukmu sedang aku memerintahkan orang miskin supaya meninggalkan solat. Aku katakan padanya, ‘Kamu tidak wajib solat, solat hanya wajib untuk orang yang berkemampuan dan sihat.’ ‘Orang sakit dan miskin tidak wajib dan jika kehidupanmu telah berubah baru kau solat.’ Ia pun mati dalam kekafiran. Jika ia mati sambil meninggalkan solat maka Allah akan menemuinya dalam kemurkaan.”

“Wahai Muhammad, jika aku berdusta Allah akan menjadikanku debu. Wahai Muhammad, apakah kau akan bergembira dengan umatmu padahal aku mengeluarkan seperenam mereka daripada Islam?” kata iblis.

Itu semua cara digunakan iblis untuk menggoda manusia menjadi kuda tunggangannya di akhirat kelak. Umat Islam digalakkan bermuhasabah diri dan memikirkan kembali apa yang perlu dilakukan supaya setiap ibadat dapat dijalankan dengan khusyuk, tawaduk dan hanya mengharapkan ganjaran daripada Allah SWT bukannya sesama manusia.


Wallahu'alam.

Monday, May 04, 2009

Komputer Riba Pemilik 6 Syarikat

بسم الله الرحمن الرحيم


Ehem ehem... Wahhh.. Bangganya rasa dapat menyelenggara dan membaikpulih komputer riba kepunyaan seorang 'BOSS' yang mempunyai enam buah syarikat! Memandangkan peluang yang diberi dan 'BOSS' ini juga seorang yang sangat berbudi bicara, aku cuma mengambil masa satu malam untuk menyiapkan komputer ribanya. Aku juga cukup memahami yang beliau memerlukan alat ini untuk membuat kerja-kerja terutama sekali untuk mengemaskini blog beliau disamping meng-atas-talian-kan diri menggunakan perisian Yahoo Messenger :P .

Dan selesai sudah tugas aku kali ini, sempat lagi aku menulis entri ini dengan menggunakan komputer riba beliau. Minta izin ya Cik Boss untuk guna sebentar. Satu entri sahaja, tak banyak pun. Semua sudah siap cuma tinggal menunggu data-data yang di'backup' di'restore'kan kembali sahaja. Lambat juga... ohh... lima minit sahaja lagi untuk siap disalin.. Aku perlu siap-siap untuk ke Kuala Lumpur semula, sambung nanti dengan entri yang lebih bermanfaat insyaAllah.

Wallahu'alam.

Sunday, May 03, 2009

"Jom Skate." "Bila?" "Hari ini lah"!

بسم الله الرحمن الرحيم


*Ring... ring....*
"Assalamualaikum.."

"Waalaikumussalam"

"Jom skate."

"Bila?"

"Hari ni lah"

"Pukul berapa?"

"Pukul berapa kau boleh keluar?"

"Kena balik sebelum pukul 6"

"Sekarang lah."

"Ok, abang terus pergi ke Sunway."

"Kau naik apa?"

"Ab naik dengan kawan."

"Ok, jumpa kat sana."

Jom Rbk 3K, kita free skate hari ini puas-puas!! Nanti hari Jumaat ada kertas terakhir, "Innovation Management" dan sudah lama aku tidak bersama dengan akhiku. Mari kita terus merapatkan ukhwah ini ya akhi!

Wallahu'alam

Saturday, May 02, 2009

Hiasi Musang Berapi Anda Dengan Personas!

بسم الله الرحمن الرحيم




Anda pengguna Mozilla Firefox? Kini, ianya boleh ditukar kulit dan hasilnya begitu menarik sekali sehingga mampu membuat anda melayang-layang di alam fantasi ciptaan imaginasi anda sendiri! Dengan tambahan yang dipanggil "Personas" iaitu perisian tambahan kepada Mozilla Firefox yang membolehkan anda menghias atau mengubah corak kulit pelayar "Musang Berapi" ini, anda pasti terpikat dan mahu lebih kerap menggunakannya dengan hati yang lebih girang. Hari ini saya telah mencuba beberapa kulit (skins) dan kulit bernama "Colorful" menjadi pilihan hati.

Dapatkan Personas di sini!

Tuesday, April 28, 2009

Selesai Fizik Kejuruteraan II

بسم الله الرحمن الرحيم





Alhamdulillah, hari ini selesai sudah kertas Fizik Kejuruteraan II. Memang mencabar kewibawaan calon-calon yang sering mengulangkaji pada saat-saat akhir seperti aku, hoho. Tapi tak mengapa sebab rasanya alhamdulillah juga saat menjawab tadi biarpun bersin tak henti-henti sehingga terbang hingus-mingus. Kifarah lagi agaknya tapi alhamdulillah juga lagi kerana dengan ketidaksihatan ini, moga terampun dosa-dosa yang menggunung tinggi (ya Allah, ampunilah dosa hambaMu yang hina dina ini) .

Esok, kertas yang lebih mencabar. Kertas apa? Sistem Pengoperasi (Operating Systems) yang ditunjuk ajar oleh Sifu Redhat iaitu En. Syaiful Nizam dan mesti mahu dapat terbaik untuk kertas ini. Kenapa? kerana di dalam kuliah subjek inilah melekat nama 'Abang Ubuntu' sampai sekarang. Asalkan nama disebut En.Sifu, pasti ada yang menyampuk dengan panggilan 'Abang Ubuntu!!!!' . Fuh, mencabar sungguh kertas ini.

En. Sifu Razman, akan daku sahut cabaranmu itu untuk mencapai gred cemerlang dalam subjek ini insyaAllah. Kenang daku dalam setiap kali doamu, sifu! Oh, sahabat-sahabat minta tolong doa juga buat Encik Abang Ubuntu sebab insyaAllah apabila kalian mendoakan sahabat-sahabat dan insan lain, itulah doa gred pertama (yang terbaik) . INSYA-ALLAH ~

Wallahu'alam

Monday, April 27, 2009

5 Don'ts When You're Sleeping

بسم الله الرحمن الرحيم





1 - DON'T SLEEP WITH WATCH
Watches can emit a certain level of radioactivity. Though small, but if you wear your watch to bed for a long time, it might have adverse effects on your health.



2 - DON'T SLEEP WITH BRA

Scientists in America have discovered those that wear bras for more than 12 hours have a higher risk of getting breast cancer. So go to bed without it.



3 - DON'T SLEEP WITH PHONE

Putting the phone beside your bed or anywhere near you is not encouraged. Though some of us will use phones as alarm clocks, but please put the phone as far as possible. Scientists have proved that electrical items including mobile phone and television sets emit magnetic waves when used. These waves can cause disruptions to our nervous system. Therefore if you need to put your mo! bile phone near you, switch it off first.



4 - DON'T SLEEP WITH MAKE UP

People who sleep with make up might have skin problems in the long run. Sleeping with make up will cause the skin to have difficulty in breathing and problem in perspiring. You will also need a much longer time to go into deep sleep.


Lastly.....


5 - DON'T SLEEP WITH OTHERS' WIFE / HUSBAND

You may never wake up again. : )



source : forwarded email

Sunday, April 26, 2009

Barakah Surah Al-Ikhlas

بسم الله الرحمن الرحيم





Ketika Memulakan Kerja

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan.



Sebelum Masuk Ke Rumah
Sebelum anda masuk rumah, bacalah surah Al-Ikhlas (sebanyak 3 kali. Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah. Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut.
Amalkanlah bersolat kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur. Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.



Ketika Sakit
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).



Khatam al-Quran
Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya: Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangka masa dua-tiga minit? Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur'an dalam begitu cepat.
Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali.. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul.
Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan
membaca 10 jus kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.



Pahala Membacanya

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 tahun perjalanan. Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu padang Sahara itu seluas dari timur hingga ke barat.
Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas. Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan..
Sabda Rasulullah SAW lagi: Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu tertulis di sayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap malaikat Mikail a..s, Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a..s.


Nota :

Sampaikanlah ilmu ini kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: 'Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat'. Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama:
(1) Sedekah/amal jariahnya,
(2) Doa anak-anaknya yang soleh dan
(3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.


…Wallahu a'lam

Saturday, April 25, 2009

Wajah Baru Hijrah Huzaifah!

بسم الله الرحمن الرحيم




Setelah sekian lama merancang untuk merubah wajah Hijrah Huzaifah, hari ini aku melaksanakan segala yang telah disusun terlebih dahulu dan alhamdulillah. Hijrah Huzaifah kini tampil dengan wajah baru bertemakan merah sebagai warna pilihan! Masih terdapat beberapa aspek yang memerlukan sedikit sentuhan tetapi akan aku ubah secara perlahan-lahan agar Hijrah Huzaifah dapat terus berfungsi di atas talian.
Buat rakan-rakan 'blogger' dan pembaca sekelian, komen-komen anda amatlah dialu-alukan! Terima kasih.

Mari Muat Turun Ubuntu 9.04 (Jaunty Jackalope)

بسم الله الرحمن الرحيم




Semenjak 2-3 hari yang lalu saya cuba untuk memesan CD Ubuntu versi terbaru iaitu 9.04 (Jaunty Jackalope) melalui laman web https://shipit.ubuntu.com/ . Ubuntu menyediakan khidmat pemberian CD secara percuma kepada sesiapa yang berminat untuk menggunakan Ubuntu dan sememangnya ia adalah percuma 100% . Selama ini, sejak dari versi 5.04 lagi saya sudah memesan CD Ubuntu dari Canonical Ltd. sehingga versi 8.10 (Intrepid Ibex). Namun kali ini saya telah menghadapi masalah di mana apabila saya cuba memasuki laman web untuk memesan tetapi gagal kerana mereka telah mengeluarkan mesej ini.

Please try again

Thanks for your interest in ordering Ubuntu CDs!

Ubuntu's ShipIt CD ordering system is offline right now due to exceptionally high interest following the release of Ubuntu 9.04. Come back here in a day or two if you'd like try again.

The best way to get hold of Ubuntu 9.04 right now is to download a CD image via BitTorrent.

Visit the Ubuntu download site.

Thanks for your patience.


Kelihatan nampaknya tiada rezeki pada kali ini untuk memiliki CD Ubuntu secara percuma, maka marilah kita memuat-turun sahaja ISO ataupun fail "image" yang kemudian boleh dirakam (record/burn) ke dalam CD kosong.

Download Ubuntu 9.04!

Friday, April 24, 2009

PERMOHONAN TAJAAN JPA DAN MARA BAGI TAJAAN LUAR NEGARA 2009

بسم الله الرحمن الرحيم





PERMOHONAN TAJAAN JPA DAN MARA UNTUK LEPASAN SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2008 DI BAWAH PROGRAM IJAZAH LUAR NEGARA 2009

1. Permohonan adalah dipelawa daripada calon-calon yang menduduki peperiksaan
Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008 untuk mendapatkan tajaan Jabatan
Perkhidmatan Awam (JPA) atau Majlis Amanah Rakyat (MARA) bagi mengikuti
pengajian di bawah Program Ijazah Luar Negara tahun 2009.


2. Permohonan boleh dibuat melalui aplikasi atas talian (on-line application) melalui
laman web http://www.jpa.gov.my mulai tarikh keputusan SPM 2008
diumumkan secara rasmi.

3. Tarikh tutup permohonan tajaan Program Ijazah Luar Negara (PILN) 2009 adalah
7 hari selepas permohonan dibuka.

4. Maklumat lanjut mengenai program/bidang kursus, syarat-syarat permohonan dan
cara memohon boleh diperoleh dengan melayari laman web
http://www.jpa.gov.my mulai tarikh iklan ini disiarkan. Calon hendaklah
membaca dan memahami kesemua maklumat mengenai program/bidang kursus,
syarat-syarat permohonan dan cara memohon sebelum membuat permohonan.

5. Program Pendedahan Kerjaya Seorang Doktor di hospital-hospital Kerajaan
yang terpilih di seluruh negara akan diadakan selama 5 hari mulai 23 sehingga
27 Mac 2009. Program ini diwajibkan kepada semua calon yang memohon untuk
mengikuti pengajian dalam bidang perubatan di bawah tajaan JPA.

6. Calon-calon dikehendaki menyemak maklumat terkini mengenai permohonan
melalui laman web http://www.jpa.gov.my:
a. Keputusan panggilan bagi mengikuti program Pendedahan Kerjaya
Seorang Doktor : 18 Mac 2009
b. Keputusan panggilan temuduga JPA : 25 Mac 2009

7. Temuduga JPA akan dijalankan di beberapa pusat di seluruh negara mulai 31
Mac hingga 3 April 2009. Bagi calon yang terpilih untuk menghadiri temuduga
diwajibkan untuk membawa Borang Pengesahan Pendapatan Bulanan
Keluarga yang telah disahkan dan dokumen-dokumen lain yang ditetapkan.

8. Pelajar-pelajar yang memohon tajaan MARA boleh menyemak maklumat terkini
mengenai permohonan melalui laman web http://www.mara.gov.my :
a. Keputusan panggilan dan maklumat temuduga MARA : 27 Mac 2009

9. Pertanyaan mengenai masalah teknikal semasa mengisi borang permohonan
atas talian boleh dibuat dengan menghubungi talian 03-88853550 atau 03-
88853559. Talian-talian ini dibuka setiap hari dari jam 8.00 pagi hingga 10.00
malam mulai tarikh keputusan SPM 2008 diumumkan secara rasmi.

10. Pertanyaan mengenai program tajaan JPA boleh dibuat dengan menghubungi
talian 03-88853892 (10 talian), pada setiap hari bekerja mulai jam 8.00 pagi
hingga 5.00 petang atau emel di alamat piln2009@jpa.gov.my.

11. Pertanyaan mengenai program tajaan MARA boleh dibuat dengan menghubungi
Bahagian Penganjuran Pelajaran MARA di talian 03-26915111 (sambungan
1133, 1109, 1120, 3623, 3624, 3629, 3620 dan 3619) pada setiap hari bekerja
mulai jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang atau emel di alamat
webmaster@mara.gov.my.

12. Calon-calon hendaklah sentiasa melayari laman web http://www.jpa.gov.my dan
laman web http://www.mara.gov.my dari semasa ke semasa untuk mengetahui
perkembangan dan pengumuman terkini mengenai permohonan PILN 2009.


Iklan ini dikeluarkan oleh
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
JPA PENERAJU PERKHIDMATAN AWAM

maklumat lanjut : http://www.mara.gov.my/c/document_library/get_file?uuid=af224a07-6492-47a0-8c36-a221d42968bf&groupId=10131